Skip to main content

Aspirasi Transformasi

Lima (5) Aspirasi Sistem

Akses

100% enrolmen merentas semua peringkat pendidikan daripada prasekolah hingga menengah atas menjelang tahun 2020.

Kualiti

Negara dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS dan PISA dalam tempoh 15 tahun.

Ekuiti

50% pengurangan dalam jurang pencapaian(bandar-luar bandar, sosioekonomi, gender) menjelang tahun 2020.

Perpaduan

Sistem pendidikan yang menawarkan perkongsian pengalaman dan nilai kepada kanak-kanak dengan menghargai kepelbagaian.

Kecekapan

Sistem yang memaksimumkan keberhasilan murid mengikut peruntukan sedia ada.

    Enam (6) Aspirasi Murid

    Pengetahuan

    100% enrolmen merentas semua peringkat pendidikan daripada prasekolah hingga menengah atas menjelang tahun 2020.

    Kemahiran Dwibahasa

    Negara dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti TIMSS dan PISA dalam tempoh 15 tahun.

    Kemahiran Berfikir

    50% pengurangan dalam jurang pencapaian(bandar-luar bandar, sosioekonomi, gender) menjelang tahun 2020.

    Etika Dan Kerohanian

    Sistem pendidikan yang menawarkan perkongsian pengalaman dan nilai kepada kanak-kanak dengan menghargai kepelbagaian.

    Kemahiran Memimpin

    Dalam konteks sistem pendidikan, kepimpinan merangkumi empat dimensi, iaitu keusahawanan, berdaya tahan, kecerdasan emosi, dan kemahiran berkomunikasi dengan berkesan.

    Identiti Nasional

    Identiti nasional yang kukuh melalui penghayatan prinsip Rukun Negara, diperlukan untuk kejayaan dan masa depan Malaysia. Setiap murid akan berbangga dikenali sebagai rakyat Malaysia tanpa mengira etnik, agama atau status sosioekonomi. Semangat patriotik perlu dipupuk dalam diri setiap murid dengan cara memahami sejarah negara, dan berkongsi aspirasi yang sama untuk masa depan negara. Demi mewujudkan identiti nasional yang sebenar, semangat keterangkuman yang teguh amat diperlukan. Identiti nasional akan dapat dicapai bukan hanya belajar memahami dan menerima kepelbagaian, tetapi juga menghayati kepelbagaian.

      Sebelas (11) Anjakan Transformasi

      Anjakan 1

      Menyediakan Kesamarataan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti Bertaraf Antara- Bangsa
      • Menanda aras pembelajaran bahasa, Matematik dan Sains dengan standard antarabangsa
      • Melancarkan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang disemak semula pada 2017
      • Merombak peperiksaan kebangsaan dan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) untuk meningkatkan secara berperingkat peratusan soalan yang mentaksir kemahiran berfikir aras tinggi pada 2016
      • Meningkatkan kualiti pendidikan Sains, Teknologi, Kejuruteraan, dan Matematik (STEM)
      • Memperluas akses dan meningkatkan kualiti laluan pendidikan, bermula dengan pendidikan vokasional
      • Meningkatkan kualiti prasekolah dan menggalakkan enrolmen sejagat menjelang 2020
      • Meningkatkan pelaburan dalam sumber fizikal dan sumber pengajaran untuk murid berkeperluan khusus
      • Melanjutkan pendidikan wajib daripada 6 tahun kepada 11 tahun bermula pada umur 6 tahun

      Anjakan 2

      Memastikan setiap murid menguasai kemahiran dalam bahasa malaysia dan bahasa inggeris dan digalakkan mempelajari bahasa tambahan
      • Melaksanakan KSSR Bahasa Malaysia untuk Sekolah Jenis Kebangsaan dengan sokongan pemulihan yang intensif bagi murid yang memerlukan
      • Memperluas program LINUS supaya meliputi literasi bahasa Inggeris
      • Meningkatkan kemahiran guru bahasa Inggeris
      • Menjadikan mata pelajaran Bahasa Inggeris kertas wajib lulus peringkat SPM dan memperluaskan peluang bagi pendedahan terhadap bahasa Inggeris
      • Menggalakkan setiap murid mempelajari bahasa tambahan menjelang 2025

      Anjakan 3

      Melahirkan rakyat yang menghayati nilai
      • Mengukuhkan Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Moral dengan lebih tumpuan kepada perpaduan dan memupuk persefahaman yang erat antara murid
      • Membangunkan murid secara holistik dengan mengukuhkan keperluan penyertaan murid dalam 1Sukan, 1Kelab, dan 1Badan Beruniform
      • Mengukuhkan dan memperluaskan RIMUP mulai 2016 untuk memudah cara interaksi antara jenis sekolah

      Anjakan 4

      Mentransformasi profesion keguruan menjadi profesion pilihan
      • Mengetatkan syarat kemasukan guru mulai 2013 supaya terdiri daripada kalangan graduan 30% teratas
      • Merombak IPG setanding dengan standard bertaraf dunia menjelang 2020
      • Meningkatkan kualiti program Pembangunan Profesional Berterusan (CPD) mulai 2013
      • Memastikan guru memberi tumpuan kepada fungsi teras pengajaran mulai 2013
      • Melaksanakan laluan kerjaya guru berasaskan kompetensi dan prestasi menjelang 2016
      • Memperluas laluan guru untuk peranan kepimpinan, pakar pengajaran, dan pakar bidang khusus menjelang 2016
      • Membudayakan kecemerlangan berasaskan teladan rakan setugas dan proses pensijilan mulai 2025

      Anjakan 5

      Memastikan kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah
      • Memperkukuh kriteria pemilihan dan proses perancangan penggantian bagi pengetua/guru besar mulai 2013
      • Melaksanakan Pakej Kerjaya Pengetua/ Guru Besar yang baharu secara berperingkat, dengan lebih sokongan dan kebertanggungjawaban yang tinggi bagi meningkatkan keberhasilan murid

      Anjakan 6

      Mengupaya JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan keperluan
      • Mempercepat penambahbaikan prestasi sekolah melalui program yang sistematik dan dipimpin oleh PPD di semua negeri menjelang 2014
      • Memberi lebih kuasa melalui pengurusan berasaskan sekolah dan autonomi kepada sekolah yang memenuhi kriteria prestasi minimum
      • Memastikan 100% sekolah memenuhi keperluan infrastruktur asas menjelang 2015, bermula dengan Sabah dan Sarawak
      • Memastikan semua sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan menerima sokongan kewangan yang saksama

      Anjakan 7

      Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia
      • Menyediakan akses Internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui 1BestariNet bagi kesemua 10,000 sekolah
      • Menambahkan kandungan dalam talian untuk perkongsian amalan terbaik bermula dengan perpustakaan video guru terbaik menyampaikan pengajaran dalam Sains, Matematik, Bahasa Malaysia, dan Bahasa Inggeris
      • Memaksimumkan penggunaan ICT bagi pembelajaran jarak jauh dan pembelajaran kadar kendiri untuk memperluas akses kepada pengajaran berkualiti tinggi tanpa mengira lokasi atau tahap kemahiran murid

      Anjakan 8

      Mentransformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian kementerian
      • Mengupaya JPN dan PPD dengan memberi lebih hak membuat keputusan tentang bajet dan personel mulai 2013, serta meningkatkan kebertanggungjawaban bagi menambah baik keberhasilan murid
      • Sekurang-kurangnya 2,500 personel daripada Kementerian dan JPN ditempatkan di PPD untuk memberi lebih sokongan kepada sekolah menjelang 2014
      • Memperkukuh kebolehupayaan kepimpinan bagi 150-200 jawatan kepimpinan utama mulai 2013
      • Merangka fungsi dan struktur baharu Kementerian menjelang 2013, dan pelaksanaan mulai 2016

      Anjakan 9

      Bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti, dan sektor swasta secara meluas
      • Melengkapkan setiap ibu bapa bagi membantu pembelajaran anak mereka melalui sarana pelibatan ibu bapa dan akses dalam talian kepada kemajuan anak di sekolah
      • Mendapatkan maklum balas daripada setiap PIBG mengenai pelaksanaan kurikulum setempat dan kualiti guru mulai 2016
      • Menambah bilangan model Sekolah Amanah kepada 500 menjelang 2025 dengan melibatkan kumpulan alumni dan NGO yang berpotensi sebagai penaja

      Anjakan 10

      Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit
      • Mengaitkan setiap program kepada keberhasilan murid yang jelas dan merasional program berimpak rendah pada setiap tahun
      • Memanfaatkan peluang kecekapan, dengan mengagihkan peruntukan kepada bidang paling penting seperti peningkatan kemahiran dan latihan guru

      Anjakan 11

      Meningkatkan ketelusan untuk kebertanggungjawaban awam secara langsung
      • Menerbitkan laporan tahunan awam tentang kemajuan sasaran dan inisiatif Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia mulai 2013
      • Melaksanakan semakan komprehensif pada 2015, 2020 dan 2025

        Tiga (3) Gelombang

        Gelombang 1

        Mengubah sistem dengan menyokong guru dan memberikan tumpuan kepada kemahiran utama

        Gelombang 2

        Memacu peningkatan sistem

        Gelombang 3

        Menganjak ke arah kecemerlangan melalui peningkatan keluwesan operasi